Pitkän päivän ilta ; The Remains of the day
Päivä käy iltaa kohden. Elämä alkaa käydä todella ahtaaksi tässä yhdessä huoneessa. Ei ruoan laitto mahdollisuuksia. Ravintolassa syöminen alkaa olla vaivalloista. Päivittäinen meditointi on vaikeaa. Jos nousen aamulla ja teen normaalit rutiinit meditointiin liittyen muu perhe ei voi rauhassa nukkua. Illalla taas ennen ruokailua ulkona sen verran kuuma, etten voi olettaa että muu perhe käy kävelyllä. Kaipaus temppelin retriittiin on kova, mutta en voi tässä tilanteessa sitä tehdä ja jättää perhettäni.
Olemme alkaneet kysellä hieman isompaa asuntoa läheltä Budjettimme on kuitenkin aika rajallinen koska tämä prosessi on syönyt paljon rahaa ja tänä vuonna en ole voinut olla töissä. Viime kesän kahden kuukauden työrupeaman varoilla elämme. Onneksi on ystäviä, jotka ovat lainanneet rahaa. Voi olla pitkä aika että perheemme talous on tasapainossa.
Sitten, kun pääsemme Suomeen on uuden elämän aloittaminen myös kallista. Jouduin luopumaan suurimmasta osasta huonekaluista ja keittiötarvikkeista. Kaikki pitää rakentaa velalle. No, se on tällä hetkellä pienin huoli, mutta rajoittaa tällä hetkellä rahan käyttöä, ettei tämä odotus kostaudu liian pitkään elämässämme.
Tunteet vaihtelevat raivon, rauhoittumisen, epätoivon ja toivon välillä. Sen huomaan jopa vaimossani, joka on todella sisukas ja kokenut elämässään sellaista nöyryytystä, että länsimaisen ihmisen on vaikea edes ymmärtää.
Nyt on hieman toivoa ilmassa siedettävämmän asumismuodon suhteen. Ystävämme Suu-täti, kuten Fai häntä kutsuu yrittää hakea meille lyhytaikaista vuokrataloa, jossa olisi useampi huone ja ruoan laito mahdollisuudet.
Mielessä painaa muuttotavaramme Chiang Maissa. Pakkasimme muuttotavarat laatikkoihin Fain veljen luokse. Koska ei ole mitään tietoa milloin saamme päätöksen ja voimme muuttaa Suomeen emme ole voineet lähettää niitä. Piitäisi löytää joku yritys joka laivarahtina toimittaisi ne Suomeen. Yhden tarjouksen pyysin jo Chiang Maista lähtiessäni, mutta oli järjettömän hintainen. Nyt sen järjestämiseen ei riitä energiaa. Ajatus on liian levoton.
Sain tänään puhelun huolestuneelta ystävältäni Turun Saaristosta. Hän oli jutellut naapurinsa kanssa asiastamme ja ohjasivat minut kolmannelle henkilölle, joka mahdollisersti voisi hoitaa meidät jonnekkin päin Eurooppaa, josta sitten vaeltaisimme Suomeen. Rajalla ilmottautuisimme pakolaisena ja meidän maahantuloa ei voisi estää. Tällainenkin vaihtoehto on pakko pitää mielessä.
Maahanmuuttovirastoon ei voi enää luottaa. Ovat rikkoneet Hallintolain 23 pykälää sekä YK:n lastenoikeus sopimusta välinpitämättömästi. Vastikään saivat tuomion Mongolialaisen sairaanhoitajan tapauksessa, josta julkaisivat niin HS, IS, kuin IL. Migrin sisäisessä tutkimuksessa selvisi, että 9% käsittelyistään oli virheellisiä. Ja juuri tuli kuvaviesti Suomesta että Migri on rikkonut jo kilpailutus lakia toimissaan.
vanhemman rouvan saatto - ikää oli 80-vuotta
Buddha opetti neljä jaloa totuutta - 1)totuus dukkhasta(suomennoksessa käytetään virheellisesti sanaa kärsimys, joka on hyvin rajoittunut käsite. Dukkha on kaiken lainen ikävä, turhauttava, epätäydellinen, epätyydyttävä ja pysymätön. Siihen liittyy myös psyykkinen ja fyysinen kipu). 2) totuus Dukkhan syistä. 3) Dukkhan lakkaamisesta 4) lakkaamiseen johtavasta tiestä; joka on jalo 8-osainen polku
Dukkhaa on kolmenlaista. Ilmeisin dukkhan muoto on fyysinen ja henkinen kärsimys. Kaikki ihmiset kohtaavat sairautta, vanhuutta ja kuolemaa. Toinen dukkhan muoto on muutoksen kärsimys. Kaikki hyväkin loppuu aikanaan ja joudumme luopumaan kaikesta meille rakkaasta: ystävistä, vanhemmista, tavaroista jne. Kolmas dukkhan muoto on kaikkein epäselvin: se tarkoittaa yleistä epätyydyttävyyttä maailman luonteesta johtuen.
Dukkhan aiheuttaa (itsekäs) halu ja takertuminen (taṇhā eli jano). Ihminen janoaa itselleen tavaraa, rahaa, ystäviä, elinikää jne. Koska asiat ovat perusluonteeltaan pysymättömiä, hän ei kuitenkaan voi saada lopullista tyydytystä. Yksinkertaisesti takertuminen pysymättömään aiheuttaa jatkuvan epämielyttävyyden
kaikki fyysinen on muuttuvaa aggregaattia, kuten tunteetkin, maidän aistimukset, meidän ajatusrakennelmat, ja kokemus eksistenssistäkin jopa
Halu ei aina ole siis ongelma, mutta siitä tulee ongelma nimenomaan kun se muuttuu janoksi, tarrautumiseksi. Takertuminen tarkoittaa pakkomielteistä, neuroottista halua, joskus jopa riippuvuutta. Buddhalaisuuden mukaan kipu ja kärsimys ovat eri asioita. Kärsimys syntyy kun ihminen kohdatessaan kipua takertuu ajatukseen että kipua ei pitäisi olla. Ihminen haluaa pitää kiinni hinnalla millä hyvänsä miellyttävistä asioista (esimerkiksi ystävistään, hyvistä tuntemuksista ja nautinnoista) ja hankkiutua epämiellyttävistä eroon (esimerkiksi kielteisistä tunteista, kivusta tai ikävistä ihmisistä). Jos on nälkä, ei ole väärin haluta syödä, mutta makunautintoon ei tule tarrautua.
Elämäntilanteemme on nyt täynnä dukhaa - huomaan, että tieni on valtavasti kesken koska en pysty olemaan takertumatta siihen ajatukseen, että tämä vääryys mikä meidän perhettämme on kohdannut voisi olla ilman kärsimystä. Koen olevani kuin 800 metrin juoksija, joka on kyllä päässyt hyvin lähtökuopistaan, mutta vasta varsin muutaman askeleen ottanut ennen ensimmäistä sisäkurvia - nyt jo hapottaa. Mutta tietä pitää edetä - kuten vanhempi munkkiystäväni sano, ei ole väärin taistella perheesi puolesta - mutta älä suosti kärsimään sitä mitä Sinun vainoajasi Sinulle haluaa. Pyyhi viha ja katkeruus pois mielestäsi - siitä ei kärsi kukaan muu kuin itse.
Nyt on aika mennä suihkuun - tyhjentää ajatukset kaikesta - mennä nukkumaan, jotta olisin vahvempi huomenna perheelleni. Hyvää Yötä Sinulle, joka olet jaksanut lukea
Voimia teille taistelussa byrokratian rattaita vastaan.
VastaaPoista