Siirymistä normaaliin arkeen epänormaalissa tilanteessa; paluuta säännölliseen "Chanttaukseen" sekä meditaatioon. Voimavara sietämään elämän vaikeuksia.





Aamu

Herään jo viiden aikoihin muutaman tunnin unen jälkeen. Vähästä unesta huolimatta on tasapainoisempi olo. 

Johtuuko se tilavammasta asunnosta, jossa voimme elää normaalimpaa perhe-elämää. Eeva ainakin selvästi on ollut suorastaan riemukkaalla tuulella kiljahdellen ja kun on nyt lattiapinta-alaa niin konttailee sinne tänne. Kun olen esim työhuoneessa ja hän ei nää niin kuuluu kova huuto:"Bpaaaa....!" ป๊า , kuten täällä isän arkikielen versio kuuluu. Tai kuuluu huuto:" Määää..., !", eikä se tarkoita itsekeskeistä suhtautumistapaa, vaan แม่(thaiksi äiti) lausutaan mää ja hakee äitiään. 

Vai johtuuko se siitä, että alkaa olla väsynyt tähän migrin toimintaan tai toimimattomuuteen. Ei jaksa enää odottaa ja miettiä asiaa. Minulle soitti vasta aiemmin tuntematon henkilö whatsupilla, kun oli kuullut perheemme tilanteesta. Oli saanut numeron yhdeltä vanhalta ystävältäni. Kertoi migrin viivytelleen hänen lapsensa kansalaisuushakemuksen kautta 11 kuukautta, kun lapsi oli syntynyt toisessa maassa.

Vai johtuuko se siitä, että olen päässyt taas säännölliseen meditaation harjoittamiseen! Tänä aamuna heti heräämisen jälkeen chanttasin 20 minuuttia ja meditoin 40 minuuttia. 


 

tänä aamuna noin klo 05



Chanttaamisesta, meditaatiosta ja buddhalaisuudestani

Moni on ihmetellyt tätä minun säännöllistä chanttausta ja meditaatiota. Ehkä suurempi ihmetys on ollut tämä chanttaus. Käytän sanaa chanttaus; englanniksi chant - thaiksi suad (สวด, to chant, pray, recite a religious text),  joka on tullut tästä englannin kielisestä sanasta. Kun ystäväni Suomesta ovat olleet kansssani vuorilla temppelissä, munkit puhuvat englantia. Siitä on sitten meidän keskinäiseen Suomen kieleen tullut sana chanttaus.


Kuvia Tuokin kanssa vuorilla temppelissä retriitissä;



ystäväni (โชคดี, tsokdii, hyvä onni) Tuokki mukana almuruoka kierroksella



matka taittuu avojaloin




Keskustelua temppelissä buddhalaisesta elämän filosofiasta
 Luang Pii U, Tuokki, minä ja Luang Pii Lin




Meditaatio itsessäänhän on länsimaissa jo aika tavallinen asia. Itse aloitin meditoimaan ensimmäisen kerran 14-vuotiaana, kun äiti suorastaan pakotti menemään Transenteettisen meditaation oppiin. Olin levoton murrosikäinen, jolla atooppinen iho vaivasi. Harrastinkin sitä säännöllisesti muutaman vuoden, mutta kun lähdin vaihto-oppilaaksi Kaliforniaan niin siinä elämän "humussa" säännöllinen meditaatio jäi. Silti se on ollut varatyökaluna pakissani läpi elämän. Hankalissa elämän tilanteissa olen palannut siihen.

Takaraivossani on ollut kuitenkin aina ajatus, että jossain vaiheessa vihkiydyn munkiksi. Se vahvistui kun 25-vuotiaana kävin tutustumassa Sri Lankassa buddhalaiseen temppeliin. Vuosien aikan keskustelin asiasta hyvän ystäväni jo eläköityneen kirkkoherran kanssa useasti. 

Chiang Maihin muuton jälkeisenä vuotena 2020 tuli hetki, jolloin tunsin, että nyt on oikea aika vihkiytyä munkiksi. Takana oli raastava kokemus siitä, kun puolisoni Fai ei saanut vierailuviisumia Suomeen, vaikka hänellä oli tuolloin Myanmarin passi. Aiempi suunnitelma asua osa vuotta Thaimaassa ja osa Suomessa oli kaatunut mahdottomuuteen. Meille molemmille se oli vaikea tilanne.

Yhteiselämämme alkoi sillä, että Suomi loukkasi hänen ihmisarvoaan. Se painoi varmasti meitä molempia. Muutoinkin yhteiselämän aloittaminen eri kulttuureista vaatii paljon työtä. Hänen Tai-Yai kulttuurinsa on hyvin säilynyttä alkuperäiskulttuuria ja minä länsimaisessta kulttuurista. Vanha viisas munkki keskustelikin asiasta kanssani. "Ymmärrätkö, että Tai-Yai kulttuuri on niin kaukana länsimaisesta kulttuurista kuin olla voi". Se on hyvä, kunnioittava kulttuuri, mutta kauempana länsimaisesta kuin Japanilainen. 

Pidättyvä kunnioitus, varovaisuus toisen ihmisen tunteiden loukkaamisesta - เกรงใจ(greng-zai) - jonka olen aikaisemmissa teksteissäkin maininnut. Minusta Suomessa edellisillä sukupolvilla on ollut samaa. Mutta valitettavsti minä olen oppinut suoraanpuhumisen kulttuurin.. Usein tulee sanottua asioita ennen kuin niitä on loppuun ajatellut. Tuli useita kertoja riitoja, ja niissäkin jatkoin jauhamista, vaikka olisi pitänyt jo vaieta. Ymmärsin, että nyt on se aika kun vihkiydyn munkiksi joksikin aikaa. Työluvan saaminen Thaimaassa lääkärinä on lähes mahdotonta niin aikaa oli ja tiedän, että Faille munkkeus on pelkästään arvostettava asia, eikä riko suhdettamme. Aloin opetella tarvittavia Palin kielen (sanskriitin murre) tekstejä, jotka pitää osata osana seremoniaa tullessaan munkiksi. Kirjoitin ne thai-skriptistä Suomeksi lausuttavaksi.





                                   kirjoittamaani tekstiä ennen munkkeutta kuten suomalainen sen lausuisi




 Dhammayut Nikaya vai Mahanikaya temppeli?  Ystäväni Ong oli vihkitytynyt dhammayut temppelissä, Wat Pa Darapirom, Mae Rimissä ja sanoi, että jos todella olen menossa munkiksi, mene sinne. Dhammayutika on toinen Thaimaan buddhalaisesta suuntauksesta. Siinä noudatetaan tiukemmin vanhoja sääntöjä. Mm. syödään vain kerran päivässä aamulla. Puolen päivän jälkeen ei saa nauttia mitään purtavaa eikä mm. maitoa - eli minä kahvinhimoisena siirryin iltapäivällä espressoon latte-annokseni sijasta. Meditaatio on keskeisessä roolissa. Mahanikaya on toinen suuntaus ja yleisempi ja ei niin pitäytyvä muinaisissa säännöissä.  Valitsin Dhammayut temppelin - jos kerran mennään munkiksi, niin mennään sitten täysillä.


Wat Pa Darapirom temppeli Mae Rim   Menin ystäväni kanssa temppeliin keskustelemaan mahdollisesta munkkeudesta. Nuori munkki alkoi keskustella asiasta kansssaani ja suhtauti ilmeisen epäuskoiseksi nähdessään länsimaisen miehen ja selvästi ajatteli, että en tiedä munkkeudesta mitään. Hän kertoi, että pitää kyetä olemaan syömättä mitään puolen päivän jälkeen - kerroin tietäväni! Hän jatkoi, että pitää opetella pitkät Palin kieliset(sanskriitin murre jolla buddha opetti) tekstit jo pelkästään vihkiytymis-seremoniaan. Olin opetellut jo pitkät tekstit ja aloitin:" Esa panhantee suchiraparini butampi....., " . Hän pysäytti noin minuutin jälkeen ja sanoi:" ok, ok uskotaan, uskotaan, menen keskutelemaan asiasta temppelin apotin kanssa". Hän palasi yllättävän pian ja sanoi, että Apotti haluaa tavata minut samana päivänä klo 15. Ja siitä lähti munkkeuteni käyntiin. Minulle annettiin päivä ordinaatioon muutaman viikon päähän ja tekstit, jotka pitää opetella.




Wat Pa Darapirom temppelissä 




Tästä  munkkeudesta ehkä enemmän jossakin toisessa yhteydessä, mutta olin siis jakson munkkina joka opetti minulle paljon ja sain rakennettua rungon jatkaa päivittäistä chanttausta ja meditaatiota säännöllisesti kotiuduttuani. Luang Pii U tuli avukseni, kun rakensimme meidän kotiimme kotitemppelin.



Kotitemppelin rakennus Luang Pii U ja minä




Oivalsin temppelissä chanttauksen merkityksen. Kun resonoin tekstejä mieleni pikkuhiljaa irtaantuu arkisista ajatuksista ja pääsen levolliseen mielentilaan, jonka jälkeen meditaatio on helpompi ja syvempi. Luulen, että kaikissa kulttuureissa on ainakin ollut; jos ei ole enää; vastaavaa resonointia. Lapin joikaaminen, mongolian kurkkulaulanta etc.  "Sivistyksen" myötä resonointi on kadonnut tai siirtynyt Karaokeen. 

iltapäivä

Aamu meditaation jälkeen palasin puolisoni viereen nukkumaan ja nukuinkin puoleen päivään. Eeva heräsi myös vasta ennen puolta päivää. Olisiko nyt niin, että pian pääsemme Suomeen, kun olemme siirtyneet jo Suomen aikaan. Puolipäivä on Suomessa klo 8 aamulla.

Kahvihammasta kolottaa ja Moccanan espresso murukahvikin alkaa jo maistumaan. Muuhun ei ole asunnossa mahdollisuuksia kuin murukahviin. Eeva tulee työhuoneeseen kontaten, kun juon kahvia ja haluaa isän huomiota. Katselee kitaraa nurkassa ja niinpä laulan muutaman lasten laulun ja lopuksi Eevan rakastaman " Hai, Hai horttokaalot". Kun juon kahvia, Eeva katsoo sylissäni tietokoneelta teletappeja suomeksi. Mukava hetki. 

En ole käynyt vielä aamusuihkussa. Pyrkiessäni kylpyhuoneeseen Fai toteaa, että vettä ei tule. Puhuin edellisenä päivänä, että vesipumpun ääni vaikerteli, eikä suihkussa tullut vettä voimakkaasti. Epäilin, että jossain on vikaa. No, nyt sana tuli lihaksi. Kumma kyllä tämä vastoinkäyminen (dukkha) ei minua suuresti järkyttänyt. Fai soitti vuokraemännälle ja lupasi, että joku tulee katsomaan. Käyn vielä itsekkin katsomassa pumppua, sähköä sinne tulee, mutta oli kuuman oloinen. 

Samalla kun olen pumpun luona talon takana alkaa virkistävä sade. Fai on hakenut itselleen nuudelikeittoa viereisestä ravintolasta ja syö sitä keittiössä niin että ulko-ovi on auki, mistä tulee viileä puhallus. 


Fai ja nuudelikeitto


Eeva nauttii sateesta (video ei latautunut) oven suussa leikkien

itse sade


Ukkonen jyrähtelee muutaman kerran. Thaimaassa olen oppinut nauttimaan sateesta. Viilentää ilmaa sopivasti.

Klo 16 vuokraemäntä saapuu itse katsomaan vesiongelmaa. Tarkistettuaan itse tilanteen tilaa asentajan paikalle.  Asentaja saapuu ja ongelma on yksinkertainen. Kaikki tarkastamani sulut olivat auki niin kuin pitikin, mutta oli sitten vielä yksi sulku, joka oli piilossa talon takana. No, vesiongelmakin on ratkaistu. Suomeen tulo ei. Laitoin juristille sähköpostia ja kohteliaasti pyysin kiiruhtamaan, jotta saataisiin vastaus näistä migrin esittelemistä instituutioista ja voisin lähettää sitten kirjallista dokumenttia asiasta sinne. 

Suihku virkisti kehoa ja mieltä. Nyt valmistaudun iltameditaation ja sitten pitää taas lähteä autolla, vaikka olin päättänyt, että tänään ei. Ihoni on niin huonossa kunnossa, että tavallinen perusvoide ei riitä, Pitää lähteä etsimään vahvempaa, rasvaisempaa tavaraa. Koskaan aiemmin iho ei ole kuivunut tällä tavalla Thaimaassa ollessa. Ei edes kuivana ja kuumana kautena. Jos iho on rikki, on mahdollista saada jokin antibioottiresistentti streptokokki ja sitten menee todella vakavaksi. No, toivottavasti rasvaa löytyy. Sitten kotiin ja ehkä tänään voisimme avata Valpolicella punaviinin ja nauttia kotona illallinen. Pitää kysyä Failta. Yksin en ala viiniä juomaan. 

Luin tekstin - kirjoitan tätä vain ajatuksen virralla, en suunnittele. Toivottavasti tänään ei tullut kyllästyttävän paljon Buddhalaisuudesta ja meditaatiosta. Ei ole tarkoitus käännyttää ketään. Minusta Buddhalaisuus on enemmän elämäntapa ja -filosofia kuin uskonto vs muihin. En näe ristiriitaa Jeesuksen opetusten ja buddhan opetusten välillä. Useat täällä ajattelee niin, että Jeesus oli myös valaistunut. Puolisoni ei mainitse Jeesusta ilman etuliitettä พระ phra, tarkoittaa Pyhä. 

Kiitos jos jaksoit lukea ja olla hetken kanssamme tänään










 








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tarinamme alku - Pettymys Suomeen ihmisoikeusvaltiona sekä mistä tähän on tultu

Oulussa!!