Tennistä ja sukulaistapaamista
Ilta
Työt venyivät hieman pidempään. Pääsin vartin yli kahdeksan kotiin ja Eeva ei onneksi ollut vielä nukahtanut. Pientä leikkiä Eevan kanssa ja sitten otin hänet kotitemppeliin, missä sai istua meditaatiotyynylläni ja oli selvästi innostunut, kun sai olla mukana pukiessani valkoisen meditaatiokaapuni.
Iltaresitointi ja meditaatio tekee hyvää. Muu perhe kuuntelee suomalaista iskelmää olohuoneessa.
Meditoinnin jälkeen alan valmistaa perinteistä norjalisen kalastajan turskaa. Teen ne selyksistä vaikka alkuperäinen resepti on nopeasti poikittain leikatuista turskan palasista. Kala kylmään voimakkaasti suolattuun veteen - suolaprosentti vastaten pohjois-atlannin veden pitoisuutta. Kuumalle liedelle kattila ja kun vesi alkaa kiehua, kaadetaan vesi pois.
Kastike. Sulata voita kattilassa miedolla lämmöllä ja lisää saman verran smetanaa kuin voita ja anna lämmetä, lisää hakattua persiljaa. Kastike valmis. Keitä pienet perunat normaaliin tapaan.
Lautaselle perunaa ja turskan pala jonka päälle kastike. Viinisuositus on yllättäen kevyempi punaviini - esim Pinot Noir, mutta olen kyllä vahvempienkin punaviinien kanssa nautinnolla syönyt. Mutta ei siis valkoviini.
ryöpätyt turskat
perunat kiehumassa
kastike valmis
Huomenna vapaapäivä - ostin lähikaupasta kokeeksi 8% Duvas Uvas viinin kokeeksi, vaikka on hieman tukevampi. Nautinnollinen yksinkertainen illallinen ennen vapaapäivää.
annokset
yksittäinen aanos
Eeva ruokaseurana pöydällä
Ruokailun päälle iltasuihkut ja nukkumaan. Uni tulee silmään nopeasti hyvän aterian päälle.
Aamu
Herään seitsemän aikoihin ja lasi beroccaa, jonka jälkeen aamuresitointi ja meditaatio. Sillä aikaa muu perhekkin on herännyt. Bikun syö aamupalaa ja valmistautuu kouluun. Eeva katsoo televisiosta jotain lasten ohjelmaa. Yritän kiinnittää hänen huomiotaan, eikä tyttö inahdakkaan. Huolestun, että onko meidän aamuisten rutiinien aika ohi.
Eeva katsoo televisiota
Mutteripannu tulelle ja Fai kysyy, että riittääkö hänellekkin kahvia. Nyt halusi mutteri-espressoa - yleensä on juonut suodatin kahvia. Jo vain sitä riittää ja teen meille molemmille maitokahvit. Fai lisää vielä tilkan kermaa omaansa.
Pian Eeva kiljahtaa ja katsoo minuun päin. Eli ei aamurutiinit ole vielä kadonneet. On aika musiikin ja teletappien.
Tällä kertaa aloitamme Horttokaaloilla ja Eeva taputtaa käsiään yhteen musiikin tahdissa.
Eeva kuuntelee Horttokaaloja
Horttokaalot
teletapit
Eeva katsoo teletappeja
Yhdentoista jälkeen Janne tulee hakemaan tennikseen. Tarkoitus on pelata Nallisportin ulkokentällä, mutta keli sen verran kolea, että vaihdamme sisälle uusille kentille. Kaksi jäykkää miestä lyö tunnin palloa ja toteamme, että nyt pitää alkaa kuntouttaminen. Janne on jo Hukassa aloittanut venyttely ja saliohjelman. Pitää kyllä saada järjestettyä itsellekkin aikaa kuntoiluun. Tuo Migrin prosessin aiheuttama huoli, epäselvyys, jatkumattomuus on tiputtanut oman kuntoni niin huonoksi, että ei ole ollut vuosiin. Tie on vain ylöspäin.
Janne nakkaa minut kotiin, otan pyörän ja kipaisen hakemaan tuoretta chiliä Aasian marketista ja tomaatteja K-asematornista. Tuli siinä sivussa muutakin ostettua, mutta nuo edelliset elintärkeitä, koska Fai lupasi tehdä Som Tamia. Som Tamin tarpeeni on nyt suuri.
Janne kentällä
Hawk eye
Iltapäivä
Kuuntelemme Eevan kanssa musiikkia sillä aikaa, kun Fai tekee Som Tamin. Hän laittaa vain kolme chiliä minun annokseen, mutta maistuu kuin olisi viisi. Saman toteaa Faikin. Olemmeko herkistyneet chilin tulisuudelle, oliko chilit tavallista tulisempia vai tekeekö meillä oleva mieto mahavaiva makuaistin herkistymisen. Mutta papaija salaatti maistuu.
Som Tam eli papaija salaatti
Mukava sukutapaaminen. Sisko oli tuonut raparperipiirakkaa, joka maistui etenkin Faille. Kahvin kanssa vielä leipäjuustoa lakkahillolla ja olimme valmiit läheiseen leikkipuistoon.
Siellä suku oli yhtenä perheenä ja koska meillä olin tarkotus mennä vielä kaupungille ja ulos syömään, lähdin kotiin yskin resitaoimaan ja meditoimaan.
nyt keinutaan
Menemme keskustaan seitsemän jälkeen ja ajattelemme pysähtyä yhdelle oluelle ehkä viimeisenä kesäisenä iltana Leskiseen. Rauhallinen terassi, joka sopii lapsiperheelle, ei juopuneita. Istumme tuttavien pöytään ja on hyväntunnelma. Haen oluet pöytään Faille ja minulle. Kello on noin 19:30. Jutustelemme mukavia tuttava pariskunnan kanssa ja Bikun käy hakemassa ranskalsiset suomenkielellä Mc Donalndsista.
Pian tulee Taina naistarjoilija tuulispäänä ja naama punaisena sanomaan, että eikä hän ole jo aiemmin sanonut, että tänne ei lasten kanssa tulla. Olin joskus perjantai-iltana pyrkinyt perheemme kanssa terassille - tosin sillion syömästä tullessa ja viikonloppu iltana - jolloin ymmärsin, että ei käy. Tuon tapauksen jälkeen keskustelin erään henkilökunnan työntekijän kanssa, joka oli lapsensa kanssa käynyt vielä kymmenen jälkeenkin arkena samassa paikassa ilman ongelmia. Ehkä tässä on nyt sitä toisenlaista rasisimia. Vaimoni on Aasiasta ja minua nuorempi. Yhdet oluet jäivät siihen. Lähdimme syömään Haga-Sofiaan. Ehkä meidän perheen ei tarvitse käydä Leskisen terassilla ja toisaalta talvikin tulee. Hain HS:n artikkelin, missä Helsingin terassit toivovat iltaisinkin lapsiperheet tervetulleeksi. Leskisen Taina taas ei toivo meitä sinne. Onko kyseessä rasismia Aasialais-Suomalaista perhettä kohtaan? En pidä rasismista - oli se sitten vasemmalta tai oikealta tulevaa. Emme toisaalta terasseja tarvi - varsinkaan - jos sinne ei olla tervetulleita. Fai totesikin, että ei tuonne enää mennä - kotona on parempi.
Hagia-Sofiassa on hyvä vastaanotto. Syomme Mese-Lautasen ja Faille lampaan kyljykset, minulle Kleftiko-tyyppinen lampaan paisti ja tietenkin Bikunille Kanaa ja maalais-ranskalaiset. Hyvä ateria ja kotiin. Haen vielä lähikaupasta vaippoja, kahvimaitoa ja kananmunia.
Hagia-Sofia ja meset
Aika paljon menee lääkärillä alkoholia…
VastaaPoistaSiedätetäänkö Pikku-Eevaa jo tulevaksi kohtuukäyttäjäksi kun juotetaan alkoholia äidinmaidon mukana
Poista"Buddalaisuudessa ajatellaan, että kirkas mieli tuottaa enemmän sopua ja harmoniaa kuin sumeat olotilat. Tämän vuoksi buddhalaiset eivät yleensä käytä alkoholia. Mielen turruttamista muillakin keinoin tulee välttää.
VastaaPoista(Wikipedia : https://wikipedia.org)
"Kotona on parempi". Myös yksivuotiaan on parempi kotona, iltakahdeksan jälkeen. Koululaisen ja pikkulapsen paikka ei ole pubin terassi, myöhään illalla. Itsellesi jäänee lepo- ja toipumisaikaa ennen vastuullista työtäsi? Suomessa eletään vähän eri rytmissä kuin lämpimässä etelässä. Yst. terv. Isoäiti
VastaaPoistavasstaa useampaan kommenttin. Yleensä illalla olemmekin kotona kahdeksan jälkeen. Eilen oli ilmeisesti viimeinen lämmin kesäilta, minulla töihin meno vasta seur päiv 14:30 ja päätimme lähteä kävelylle, pysähtyä yhdellä oluella ja käydä syömässä ulkona. No, tuo olut ei ollut kiintopiste. Buddhalaisuudessa viiden ohje on, että ei pidä käyttää alkoholia tai muita päihteitä niin, että se johtaa pois oikealta tieltä. Munkkina ollessani se oli nolla. Siis buddhalaisessa opissa ei ole nolla toleranssi. Meidän alkoholin käyttö on kohtuullista. Silloin päätöstä odottaessa ja maahantulon jälkeen käyttöpäiviä oli liian useita, mutta määrät eivät humalahakuisia. Nyt myös nuo käyttäpäivät ovat ok ja kokonaismäärä terveellisen sisällä. Varmaan syksyn kylmyyden myötäkään ei niin ole halukkuutta käydä missään ja kuten aikaisemmin Suomessa asuessa jää usein "purhehduskauden" jälkeen kokonaan pois. Ei tarvitse olla huolissaan.
VastaaPoistaSuomessa on kurja tapa parjata toisten tapaa olla ja elää, varsinkin jos on kyse lapsiperheestä. Toivoisin lisäksi enemmän eurooppalaista menoa jossa laupunki ja kaupumgin palvelut ovat jatkoa kodille ja lapset olisivat tervetulleita mukaan
VastaaPoistaÄlä Arno anna tilaa näille itkijille. Jos joku näkee käytöksessäsi ongelmaa, kertoo se vaan heidän itsensä ongelmista suhtautumisessa alkoholiin. Toki kulttuuri on Thaimaassa erilaista kuin Suomessa, mutta se jos näkee oluen ottamisessa ulkona ongelman, kertoo kyllä jostain. Nämä ihmiset eivät varmasti juo kotona tippaakaan lasten nähden ;)
VastaaPoistaEn minä ota näitä henkilökohtaisena parjaamisena. On hyvä, että ihmiset ilmaisevat rehellisiä ajatuksiaan. Minä pyrin selostamaan meidän elämän tapaa rehellisesti niinkuin se on ja kotoutumisvaiheen jälkeen ehkä alan pohtia ja vertailla niin yhteiskunnan kuin kulttuurinkin eri puolia pohjois-thaimaan ja suomen välillä. Ja luulen, että huoli terassikäynneissä ym muussa alkoholin käytössä pohjautuu siihen, että Suomessa on nähty lasten kanssa humalahakuista alkoholinkäyttöä, ja sitten ehkä teksteistä on vaikea erottaa, mistä on kysymys. Avoin keskustelu on aina hyvästä. https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000002748196.html on hyvä artikkeli Helsingin keskustasta. Ja kiitos kaikille - niin kriittisille kuin kannustavillekkin kommenteille
VastaaPoistaItse olen kiinnittänyt huomioita siihen, että alkoholia kuluu paljon. Tissutelu on myös alkoholismin muoto.
VastaaPoistaTerve Arno!
VastaaPoistaOletko miettinyt hyvin asiaa kun julkaiset Eevan kuvia?
Aikuisena voi olla ettei tykkää siitä että internetissä löytyy lapsikuvia hänesta.
Hyvää jatkoa.
Me ajattelemme asiasta aivan eri tavalla vaimoni kanssa! Tämä vainoharhainen tietosuoja ym häiritsee mm potilaiden hoitoa, josta on tullu potilailta kommenttia! Näissä woke ym asioissa suomi on astunut harhapolulle
PoistaOnko sinulla riitävästi tietoa siitä mihin julkinen lapsenkuva voi joutua internetissä?
PoistaSama koskee potilaiden tiedot.
Sitä varten on olemassa tietosuojalaki.
Monet ymmärtävät vasta kun vahinko osuu kotiin.
Kommentti edelliseen kommenttiin Eevan kuvista. Kukaan vastuullinen vanhempi ei julkaise pienen lapsensa tunnistettavia kuvia netissä.
VastaaPoistaSe että on kodin ulkopuolella tietyn kellonajan jälkeen perheen kanssa ja jopa menee paikkaan, jossa myydään myös alkoholituotteita tai julkaisee lapsistaan/perheestään kuvia, ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista moraalisaarnaa keneltäkään, tämänkaltaiset asiat kuuluvat ainoastaan perheen sisäisesti käsiteltäviksi asioiksi. Näin ajattelen itse, pyritään huolehditaan ensisijaisesti omista asioista ja jokainen elää omalla tavallaan.
PoistaTämä on tätä Suomi paranoidiaa
VastaaPoista